پنج تفاوت پیچ استیل 304 و 316

تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

آیا تا به‌ حال به تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ فکر کرده‌اید؟ این سؤال شاید به دلیل ویژگی‌های مشترک زیاد این دو گرید استیل، چندان حائز اهمیت به نظر نیاید؛ اما هرکدام از این گریدها دارای مزایای منحصر به ‌فرد به دلیل ترکیبات شیمیایی خود هستند که آن‌ها را از دیگری متمایز می‌کند. در این مقاله از آرین بولتز می‌خواهیم به بررسی ایکس تفاوت پیچ استانلس ۳۰۴ و ۳۱۶ بپردازیم و شما را با ویژگی‌های این محصولات آشنا کنیم.

پیچ استیل با گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ چیست؟

استیل استانلس ۳۰۴ و ۳۱۶ دو مورد از پرمصرف‌ترین گریدهای ریخته‌گری استیل در جهان هستند. هردوی آن‌ها مقاومت خوبی در برابر زنگ‌زدگی دارند. تمام گریدهای استیل از آهن و کربن ساخته ‌شده‌اند و برای بهبود عملکرد استیل استاندارد با فلزات دیگر آلیاژ شده‌اند. کروم مهم‌ترین عنصر در استیل استانلس با حداقل مقدار ۱۰.۵ درصد است که با تشکیل یک پوشش اکسید کروم روی سطح بیرونی استیل به قطر ۰.۰۰۵ سانتی‌متر در سال، به جلوگیری از زنگ‌زدگی کمک می‌کند.

با این حال، سازندگان اغلب عناصری مانند نیکل و مولیبدن را به استیل خود برای حفظ ویژگی‌های محافظتی و ترکیب آستنیتی در دماهای پایین‌تر اضافه می‌کنند. این عناصر آلیاژی اضافی تفاوت قابل‌توجهی در عملکرد استیل استانلس، ازجمله بین گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ ایجاد می‌کنند. برای اطلاع از قیمت پیچ استیل ۳۱۶ بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تفاوت های پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

تفاوت پیچ استانلس ۳۰۴ و ۳۱۶ از نظر ظاهری قابل تشخیص نیست و برای تمیز دادنشان باید از آزمایشاتی که شامل مواد شیمیایی خطرناک و تجهیزات گران قیمت هستند، استفاده شود. اکنون‌ که کمی بیشتر در مورد استیل می‌دانیم، در مورد تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ بیشتر توضیح خواهیم داد.

پنج تفاوت عمده پیچ استیل 304 و 316

۱- تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ از نظر ترکیبات شیمیایی

پیچ استیل ۳۰۴ محبوب‌ترین استیل استانلس سری ۳۰۰ است؛ زیرا بیشترین مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالایی را ارائه می‌دهد. استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است. این پیچ‌ها برای محیط‌های کلریدی و نمکی مناسب نیستند؛ زیرا باعث زنگ‌زدگی در استیل این پیچ می‌شود.

استیل گرید ۳۱۶ تقریباً خواص شیمیایی مشابه گرید ۳۰۴ دارد. تفاوت اصلی این است که استیل ۳۱۶ دارای ۲ درصد مولیبدن است. این افزودنی مقاومت به خوردگی را به ویژه در برابر کلریدها و سایر حلال‌های صنعتی افزایش می‌دهد. همچنین دارای ۲ درصد کروم کمتر و ۲ درصد نیکل بیشتر از استیل ۳۰۴ است. به دلیل تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ در ترکیبات، نوع ۳۱۶ در محیط‌های خورنده‌تر که بست‌ها در معرض مواد شیمیایی، حلال‌ها یا آب‌نمک (مانند آب دریا و نمک‌های یخ‌زدایی) قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. تفاوت عناصر این دو گرید در قیمت پیچ استیل نیز تفاوت ایجاد می‌کند.

۲- تفاوت پیچ استانلس ۳۰۴ و ۳۱۶ از نظر مقاومت در برابر زنگ زدگی

از نظر زنگ‌زدگی، استیل ۳۱۶ بیشترین مقاومت را دارد. استیل ۳۰۴ در برابر خوردگی حفره‌ای که ناشی از کمبود اکسیژن است که باعث تشکیل نشدن لایه محافظ اکسید کروم بر روی استیل می‌شود، آسیب‌پذیر است. همچنین استیل ۳۱۶ نسبت به ۳۰۴ در برابر خوردگی به‌ویژه از کلریدها مقاوم‌تر است. این باعث می‌شود که پیچ استیل ۳۱۶ برای تجهیزات دریایی و سایر کاربردهایی که در آن مواد در معرض غلظت‌های بسیار بالایی از کلریدها یا سایر عوامل اکسیداسیون قرار می‌گیرند، انتخابی رایج باشد. بااین‌حال، استیل ۳۰۴ همچنان مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ‌زدگی دارد.

۳- تفاوت در کاربرد

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ در کاربرد آن‌ها است. پیچ استیل ۳۰۴ از نظر کاربردی، در لوازم آشپزخانه که زیبایی و براق بودن آن مورد توجه است و همچنین در لوازمی که برخورد مستقیم با آب دارند مانند ماشین ظرفشویی و آبگرمکن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پیچ متری استیل ۳۰۴ که در اندازه یک متر و بیشتر در بازار یافت می‌شود، در صنایع تولید درب و پنجره و ساخت فریم دستگاه‌های صنعتی نیز کاربرد دارد.

به دلیل اینکه از هر دو طرف أنواع پیچ‌های متری استیل با گرید ۳۰۴ مهره بسته می‌شود، می‌توانید پس از خرید پیچ متری استیل بنا بر نیاز خود پیچ‌ها را به طول‌های دلخواه برش دهید. از سوی دیگر پیچ استیل ۳۱۶ در محیط‌های شیمیایی مانند دستگاه‌های تجهیزات دارویی و ابزار پزشکی، تجهیزات تولید و فرآوری مواد غذایی و شیمیایی و بنزینی، سخت‌افزارها و شناورهای دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- تفاوت مقاومت در برابر حرارت گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶

می‌توان گفت تفاوت پیچ استیل استانلس ۳۰۴ و ۳۱۶ در مقابل حرارت تقریباً یکسان است؛ با این حال نقطه ذوب استیل گرید ۳۰۴ برابر ۱۴۰۰-۱۴۵۰ درجه سانتی گراد و گرید ۳۱۶ برابر ۱۳۷۸-۱۳۹۰ درجه سانتی گراد است؛ همچنین مقاومت اکسیداسیون استیل ۳۰۴ و ۳۱۶، مشابه یکدیگر و زیر دمای ۸۷۰ به صورت منقطع و ۹۲۵ درجه سانتی گراد به صورت مداوم است.

۵- تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ از نظر قیمت

تفاوت پیچ استیل 304 و 316 از نظر قیمت

هزینه استیل تا حد زیادی به ترکیب آلیاژ بستگی دارد؛ به همین دلیل تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ از نظر قیمت بسیار حائز اهمیت است. تمام استیل‌ها به حداقل ۱۰.۵ درصد کروم نیاز دارند. عناصر موجود دیگر مانند مولیبدن که در جهان کمیاب هستند، نه تنها بر روی خواص و ویژگی ها بلکه در نهایت روی هزینه نیز تأثیر دارند. به همین علت است که، قیمت پیچ استیل ۳۱۶ در مقایسه با ۳۰۴ بیشتر است. استیل گرید ۳۱۶ یک محصول تخصصی با فرآیند ساخت پیچیده‌تر است و برای اهداف خاص استفاده می شود که باعث افزایش هزینه آن می‌شود. در مقابل، ۳۰۴ گرید استاندارد در بیشتر صنایع است و به طور گسترده با هزینه کمتر در دسترس است.

جمع بندی

بررسی تفاوت پیچ استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ ممکن است کمی گیج کننده به نظر بیاید؛ همچنین چون تمامی اتصالات استیل استانلس در سایز و شکل ظاهری یکسان به بازار عرضه می شوند گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اما باید به خاطر داشته که به دلیل تفاوت شرایط محیط های قابل استفاده و کاربرد، آن‌ها موارد استفاده متفاوتی از یکدیگر دارند. با این حال اگر موارد و محیط استفاده تان از این پیچ های بخصوص، چندان فرقی با یکدیگر ندارد، با خیال راحت از هرکدام که مایل هستید استفاده کنید.

سؤالات متداول

خیر، پیچ ها در شکل و اندازه‌های استاندارد و مشابه یکدیگر هستند.

پیچ گرید ۳۰۴ ارزان‌تر و در دسترس تر است.

بله، اما دقت داشته باشید که در مکان های کلریدی و مرطوب، باید از گرید ۳۱۶ استفاده شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *