هلی کویل استیل چیست؟

هلی کویل استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هلی کویل استیل یکی از پرکاربردترین ابزارها در صنعت است که مشکلاتی مانند آسیب دیدن رزوه‌های یک قطعه را به راحتی حل می‌کند. در این مقاله از آرین بولتز به بررسی این موضوع می‌پردازیم که هلی کویل استیل چیست و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فنر هلی کویل استیل چیست؟

در بسیاری از موارد پیش می‌آید که رزوه‌های داخلی در قطعات مادگی دچار آسیب شده و نیاز به ترمیم پیدا می‌کنند. فنر هلی کویل که به نام بوش فنری هم شناخته می‌شود، ابزاری است که در این موارد برای ترمیم رزوه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قطعه فنری شکل یک مغزی مارپیچ است که از فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل ساخته می‌شود. هلی کویل استیل یک مفتول است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شود. این وسیله به شکل فنر پیچیده شده و می‌تواند روزه‌های میلی‌متری و اینچی را جایگزین کند.

نحوه عملکرد هلی کویل استنلس استیل

قطعاتی که به صورت مادگی ساخته می‌شوند، ممکن است در اثر عوامل مختلف دچار خوردگی شده و رزوه‌های خود را از دست بدهند؛ بنابراین دیگر کارایی مناسبی نداشته و نیاز به ترمیم یا تعویض پیدا می‌کنند. در این حالت تعویض قطعه آسیب‌دیده معمولا کاری دشوار و هزینه بر است. علاوه بر این از راه‌حل‌های دیگری مانند جوشکاری، قلاویزکاری مجدد یا برش گذاری هم برای ترمیم استفاده می‌شود که معمولا هزینه زیادی دارد و زمان زیادی می‌برد. همچنین برخی اوقات به دلیل کم بودن ضخامت، امکان استفاده از این روش‌ها وجود ندارد یا ممکن است کیفیت ظاهری قطعات را کم کند.

نحوه عملکرد هلی کویل استیل

به همین دلیل در چنین مواقعی به سراغ استفاده از هلی کویل استیل می‌رویم. با استفاده از فنر هلی کویل استنلس می‌توانید به راحتی رزوه‌های مادگی از بین رفته را ترمیم کرده و ساختار و مکانیزم آن‌ها را برگردانید. در ساخت این فنرها از حرارت استفاده نمی‌شود که این موضوع می‌تواند مقاومت کششی فوق‌العاده‌ای در حد ۱۴۵ کیلوپوند بر مترمربع را برای آن به ارمغان آورد. زمانی که مغزی هلی کویل استنلس استیل جایگذاری شود، مقاومت رزوه‌ها به حد قابل‌توجهی در برابر فرسودگی، استهلاک و اصطکاک افزایش پیدا کرده و شما می‌توانید همچنان از پیچ قبلی استفاده کنید.

مزیت استفاده از هلی کویل استیل چیست؟

  • صرف هزینه و وقت کمتر برای ترمیم رزوه‌های آسیب‌دیده
  • افزایش طول عمر قطعات
  • برطرف کردن مشکل آسیب‌دیدگی رزوه‌ها به صورت دائمی
  • امکان حل مشکل بدون نیاز به جابجایی یا باز کردن قطعه
  • از بین بردن هرزشدگی در پیچ‌های اینچی و میلی‌متری
  • تولیدشده بر اساس استانداردهای معمولی
  • دارای شیارهای قوی‌تر در مقایسه با شیارهای معمولی
  • مقاوم در برابر سائیدگی، زنگ‌زدگی و آسیب
  • دارای مقاومت کششی بسیار بالا
  • پشت سر گذاشتن آزمایش‌هایی مانند نیروی گشتاور، ارتعاش، کارایی و آزمایش کششی
  • قابلیت جایگزینی همه روزه‌های مادگی میلی‌متری و اینچی
  • سبک و جمع و جور
  • دارای قیمت مقرون به صرفه

کاربردهای هلی کویل استیل

هلی کویل استیل یکی از پرکاربردترین ابزارها در صنعت است که در صنایع مختلفی مانند اتومبیل‌سازی، صنایع نظامی، الکترونیک، فلزکاری و هوا فضا کاربرد دارد. در ادامه به بررسی تعدادی از کاربردهای مهم هلی کویل استنلس استیل می‌پردازیم.

شش کاربرد مهم هلی کویل استیل

۱-  بالا بردن دوام محصولات آلومینیومی

در بسیاری از صنایع، آلومینیوم به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد یا فلز پایه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فلز در برابر ضربه، ساییدگی یا خوردگی ضعیف است و معمولا اتصالات ساخته شده با آن دوام چندانی ندارند. به همین دلیل یکی از کاربردهای هلی کویل استیل، استفاده به عنوان رزوه تقویت شونده در قطعات ساخته شده با آلومینیوم برای افزایش دوام اتصالات است.

۲- صنایع خودروسازی

یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد هلی کویل استیل در صنعت اتومبیل‌سازی برای ساخت سر سیلندر خودرو و موتورسیکلت است. در این صنعت، هلی کویل استنلس را در جایی که شمع بسته می‌شود یا پیچ تخلیه روغن موتور قرار دارد، نصب می‌کنند. در نتیجه اگر یکی از پیچ‌ها هرز شده باشد، این بوش فنری می‌تواند به صورت روکار نصب شده و جایگزین پیچ هرزشده شود.

۳- ترمیم رزوه های آسیب دیده

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فنر هلی کویل، ترمیم رزوه‌های آسیب‌دیده و تولید مجدد قطعات از رده خارج است. هلی کویل استیل یک جایگزین مناسب برای قلاویز بزرگ‌تر است؛ زیرا مانع از نازک شدن پوسته کار می‌شود و امکانی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید در هر زمانی، به راحتی پیچ را تعمیر کنید.

۴- کم کردن حجم قطعه

یکی از کاربردهای هلی کویل، کم کردن طول قطعه است که باعث می‌شود فضای اشغال شده و در نتیجه وزن کل مجموعه کاهش پیدا کند. علاوه بر این، با استفاده از هلی کویل می‌توان از پیچ‌هایی با سایز کوچک‌تر استفاده کرد؛ در نتیجه از مواد کمتری برای ساخت استفاده شده و به این ترتیب وزن قطعه کاهش پیدا می‌کند.

۵- پخش یکنواخت نیروهای وارده بر دندانه ها

در حالت بستن پیچ به صورت مستقیم، نیروی زیادی به دنده‌های بالایی وارد شده و در نتیجه تنش تنها در یک محدوده خاص متمرکز می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که با باز و بسته کردن پیچ، رفته‌رفته دنده‌های بالایی آسیب ببینند. اما با استفاده از هلی کویل استیل می‌تواند این نیروی وارده را به صورت یکنواخت پخش کرده و به این ترتیب تمرکز فشار را از روی دنده‌های رزوه شده برداشت.

۶- بالا بردن مقاومت اتصالات در برابر خوردگی

گاهی اوقات استفاده از پیچ‌های فولادی در قطعات ساخته شده از آلومینیوم یا منیزیم، باعث خوردگی آن‌ها می‌شود. در چنین مواردی، یک هلی کویل استیل را در میان پیچ و قطعات آلومینیومی قرار داده و با قطع ارتباط، از خوردگی قطعه جلوگیری می‌کنند.

راهنمای خرید هلی کویل استیل

زمانی که قصد خرید هلی کویل استیل را دارید، باید در ابتدا به سایز پیچ دقت کنید؛ زیرا لازم است که قطر هلی کویل استنلس استیل با قطر پیچ یکسان باشد. برای مثال در نظر بگیرید که سایز پیچ M6 باشد؛ در نتیجه باید از یک فنر هلی کویل با اندازه M6 استفاده کنید که قطر آن قدری از پیچ بیشتر است. در نتیجه زمانی که هلی کویل جایگذاری می‌شود، قطر مورد نظر تغییری نخواهد کرد و همچنان برای بستن پیچ M6 مناسب است.

یکی از ابزارهای اصلی که برای نصب هلی کویل استفاده می‌شود، مته نام دارد که برای صاف کردن رزوه‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. در جدول زیر قطر هلی کویل متناسب با اندازه مته‌های مختلف برای شما آورده شده است؛ اما برای اطلاعات کامل‌تر می‌توانید از جدول‌های سایزبندی استفاده کنید.

قطر متهقطر هلی کویل استیل اینچیقطر متهقطر هلی کویل استیل میلی‌متری
۲.۴UNC 2-56۲.۱M2
۳.۱UNC 4-40۲.۶M2.5
۳.۰UNF 4-48۳.۲M3
۳.۴UNC 5-40۳.۷M3.5
۳.۸UNC 6-32۴.۲M4
۳.۸UNF 6-40۵.۲M5
۴.۴UNC 8-32۶.۳M6

سخن پایانی
در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که هلی کویل استیل چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود. همچنین اطلاعاتی درباره کاربردهای اصلی این ابزار در صنایع مختلف را در اختیار شما قرار دادیم. در کنار این‌ها مزیت استفاده از هلی کویل استنلس استیل را بیان و راهنمای خرید آن را به شما ارائه کردیم. شما می‌توانید خرید هلی کویل استیل را در اندازه‌های مختلف و با بهترین قیمت و کیفیت از آرین بولتز انجام دهید.

سؤالات متداول

از آنجا که در زمان نصب هلی کویل، سوراخ‌ها به طور کامل تمیز شده و براده‌ها از آن پاک می‌شوند؛ پیچی که وارد اتصالات می‌شود، با دندانه‌های نرم برخورد نمی‌کند. روبرو شدن پیچ با رزوه‌های سخت مانع از هرز شدن و آسیب دیدن آن می‌شود.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید قطر سوراخ اولیه را در مقایسه با قطر هلی کویل کمتر در نظر بگیرید. البته اگر هلی کویل استیل را به درستی انتخاب کرده باشید، به خوبی با دیواره‌های موجود در قطعه چفت شده و مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *