رزوه پیچ و روش تعمیر رزوه هرز شده

رزوه پیچ چیست؟ معرفی انواع آن و تعمیر رزوه هرز شده

در زمان خرید پیچ و مهره استیل کلمه رزوه بسیار به گوش شما می‌خورد؛ اما شاید دقیقا ندانید که منظور از رزوه پیچ چیست و چرا در زمان خرید این محصولات اهمیت دارد؟ در این مقاله از آرین بولتز می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که منظور از رزوه چیست؟ همچنین روش‌های تعمیر رزوه هرز شده را هم به شما معرفی می‌کنیم تا در زمان بروز هرگونه مشکلی، بتوانید بدون نیاز به خرید پیچ جدید، محصول قبلی خود را تکمیل کنید.

رزوه پیچ چیست؟

بر روی جداره داخلی مهره یا سطح خارجی پیچ، شیارهای مارپیچی وجود دارد که به آن‌ها رزوه می‌گویند و می‌توانند حرکت‌های پیچشی را به خطی تبدیل کنند. وجود این شیارها، می‌تواند تا حد زیادی انتقال نیرو را راحت کرده و در نتیجه حرکت پیچ یا مهره استیل را روانتر کند.

انواع رزوه پیچ

رزوه‌ها با توجه به شکل، در انواع مختلفی قرار می‌گیرند که عبارتند از:

معرفی انواع رزوه پیچ

  • رزوه مثلثی یا Unified که دارای دندانه‌های ۶۰ درجه و استاندارد اینچی بوده و برای استفاده‌های عمومی، صنایع خودروسازی، کارگاه‌های کوچک ماشینکاری مناسب است.
  • رزوه متریک که از مثلث‌های متساوی الاضلاع بر اساس میلیمتر ساخته شده و برای استفاده‌های عمومی، دستگاه‌های فرز cnc و هواپیماسازی مناسب است.
  • رزوه مربعی که برای انتقال توان و تحمل بارهای جانبی مناسب است و به همین دلیل در ماشین ابزار به کار می‌رود.
  • رزوه ذوزنقه‌ای یا ACME که برای انتقال توان‌های بزرگ به کار می‌رود و از رزوه‌های مربعی قویتر است
  • رزوه Butress یا تکیه گاه که برای مدیریت نیروهای سنگین، مقاومت در برابر تنش‌های محوری و نیروهای برشی در یک جهت طراحی شده و اصطکاک بسیار کمی دارد. به همین دلیل در بالابرها و جک‌ها استفاده می‌شود.

گام رزوه چیست؟

در زمان خرید پیچ و مهره استیل یکی از موارد بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید، گام رزوه است که به صورت فاصله میان دو نقطه مشابه از دو شیار مجاور تعریف می‌شود. به طور معمول گام رزوه بر اساس استانداردهای متریک یا اینچی ساخته می‌شوند. علاوه بر این، در زمان خرید پیچ یا مهره‌های استیل باید به قطر پیچ و زاویه میان دندانه‌ها هم توجه کنید که معمولا ۲۹ یا ۶۰ درجه است. برای اطلاع از نکات مهم در خرید پیچ و مهره استیل مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

ویژگیهای مهم رزوه پیچ چیست؟

رزوه پیچ و مهره استیل دارای یک ویژگی مهم به نام نری و مادگی است که باعث می‌شود این اتصالات بر روی هم محکم شوند. به طور معمول رزوه‌هایی که در قسمت داخلی زده می‌شوند، مادگی هستند و رزوه‌های خارجی را نری می‌نامند. همچنین جهت مارپیچ شیارها هم در زمان خرید پیچ و مهره بسیار اهمیت دارد و باید بدانید که جهت گردش رزوه پیچ چیست؟ در غیر این صورت پیچ و مهره خیلی زود هرز می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند.

روش‌های تعمیر رزوه هرز شده

به هر دلیلی ممکن است که رزوه‌های پیچ و مهره هرز یا سابیده شده و خاصیت اولیه خود را از دست بدهند. در بسیاری از موارد، افراد پیچ و مهره هرزشده را دور می‌اندازند؛ اما باید بدانید که روش‌هایی برای تعمیر رزوه هرز شده وجود دارد که عبارتند از:

روش های تعمیر رزوه هرز شده پیچ

– قلاویز کردن

قلاویز یک دستگاه صنعتی است که معمولا در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید پیچ و مهره، برای رزوه کردن آن‌ها استفاده می‌شود. اما شما می‌توانید برای تعمیر رزوه پیچ، از دستگاه‌های قلاویز دستی یا برقی هم استفاده کنید.

– هلی کویل

یکی از بهترین ابزارها برای تعمیر رزوه هرز شده، هلی کویل است؛ در صورتی که از پیچ و مهره استیل استفاده می‌کنید، خرید هلی کویل استیل می‌تواند کمک زیادی برای تعمیر این وسایل به شما بکند. هلی کویل، یک نوع فنر خاص است که می‌تواند رزوه‌های فرسوده شده را تعمیر کرده و مقاومت کششی آن‌ها را هم بهبود ببخشد. به همین دلیل است که تعمیر رزوه با هلی کویل، بسیار توصیه می‌شود و می‌تواند کارایی پیچ و مهره را به آن‌ها بازگرداند. اگر می‌خواهید با کاربردهای هلی کویل استیل بیشتر آشنا شوید، مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

سخن پایانی

رزوه یکی از ویژگی‌های مهم در پیچی و مهره استیل است که باید در زمان خرید این محصولات، به اندازه و ویژگی‌های آن توجه زیادی داشته باشید. در این مقاله تلاش کردیم تا به شما بگوییم که رزوه پیچ چیست و چه اهمیتی دارد؟ همچنین دو گزینه از بهترین روش‌های تعمیر رزوه هرز شده را برای کاهش هزینه‌ها به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید برای خرید انواع پیچ و مهره استیل با بهترین کیفیت، با ما در آرین بولتز تماس بگیرید.

سؤالات متداول

باز و بسته کردن دائمی پیچ و مهره، پیچاندن بیش از اندازه اتصالات، شرایط آب و هوایی، عدم تناسب اندازه سوراخ با پیچ، عدم تناسب جنس پیچ و قطعه موردنظر

در صورتی که از پیچ و مهره استیل در قطعات صنعتی استفاده کرده‌اید که دارای پیچ‌های خاصی هستند و هزینه تعویض در آن‌ها بسیار زیاد است، تعمیر رزوه هرز شده می‌تواند به شما کمک زیادی در کاهش هزینه‌ها بکند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *