انواع زنجیر صنعتی استیل از نظر گرید، کاربرد، مدل و درجه بندی

انواع زنجیر صنعتی استیل، مزایا، معایب و کاربردهای آن

زنجیر صنعتی استیل یک قطعه سخت ‌افزاری همه‌کاره است که برای انواع برنامه‌ها استفاده می‌شود. کاربرد این مدل از زنجیر معمولاً برای حمل ایمن ماشین‌ آلات یا بلند کردن تجهیزات در سایت‌های ساختمانی است؛ اما همه زنجیر‌ها به طور یکسان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. انواع زنجیر صنعتی استیل هر کدام برای اهداف خاص و محدودیت‌های بار وزنی طراحی ‌شده‌اند. روشی که یک زنجیر مونتاژ می‌شود و مواد کاربرد آن، بر استحکام، انعطاف ‌پذیری و دوام زنجیر استیل صنعتی تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که برخی از آن‌ها وظیفه ایمن ‌سازی بارهای سنگین را بر عهده‌ دارند؛ در حالی که برخی دیگر به ‌طور خاص برای اهداف بالابری ساخته ‌شده‌اند. در این مقاله از آرین بولتز می‎‌خواهیم همه چیز را درباره این وسیله پر کاربرد در صنایع مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

درجه‌ بندی زنجیر صنعتی استیل

درجه بندی زنجیر صنعتی استیل

انواع زنجیر صنعتی استیل دارای درجه ‌بندی‌های مختلفی هستند که استحکام کششی نهایی آن‌ها را تعیین می‌کند. این عدد که به‌ عنوان مقاومت شکستگی نیز شناخته می‌شود، بر حسب نیوتن بر میلی‌متر مربع محاسبه می‌شود. برخی از برنامه‌ها به حداقل درجه زنجیر نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که در حین استفاده نمی‌شکنند.

– درجه ۳۰

کمترین درجه زنجیر صنعتی استیل، ۳۰ است که معمولاً به عنوان یک زنجیر در کاربردهای عمومی‌تر استفاده می‌شود. استفاده از زنجیر درجه ۳۰ برای بکسل وسایل نقلیه، بند بار یا ریل محافظ مناسب است؛ اما برای اهداف سنگین مجاز نیست؛ به عبارت بهتر این محصول، بهترین حالت برای استفاده در جابجایی وزنه‌های زیر ۳۰۰۰ کیلوگرم است.

– درجه ۴۳

درجه ۴۳ یکی دیگر از انواع این مدل از زنجیر می باشد که تا حدودی قدرت بیشتری از درجه ۳۰ دارد. به این گرید، High-Test یا زنجیر G-4 نیز می‌گویند؛ این درجه توسط DOT (دپارتمان حمل ‌و نقل) برای بندکشی و یدک کشی کامیون، مانند ورود به سیستم، حمل ‌و نقل و کانتینرها تائید شده است.

– زنجیر استیل صنعتی درجه ۷۰

زنجیر درجه ۷۰ از فولاد کربنی عملیات حرارتی شده ساخته ‌شده است که آن را کاملا بادوام و در برابر خراش و آسیب مقاوم می‌کند. این ویژگی از زنجیر استیل صنعتی را برای ایمن ‌سازی حمل ‌و نقل سنگین‌تر و همچنین برخی از کاربردهای ساختمانی، دکل‌های نفتی و اتصالات ایده آل می‌کند.

– پایه ۸۰

زنجیر درجه ۸۰ از فولاد آلیاژی ساخته ‌شده که واجد شرایط بالابری تا ارتفاعات زیاد است. این نوع زنجیر، فوق ‌العاده بادوام و مستحکم است و می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای سنگین مانند معدن و بکسل استفاده شود.زنجیر درجه ۸۰ به گونه‌ای طراحی ‌شده است که تا ۲۰ درصد طول خود بدون پاره شدن کشیده شود.

– درجه ۱۰۰

زنجیر درجه ۱۰۰ یکی از قوی‌ترین انواع زنجیر صنعتی استیل است و برای کارهای بسیار سنگین بالابر سربار تائید شده است. این زنجیر ۲۵ درصد قوی‌تر از درجه ۸۰ است و می‌تواند وزن‌های بیش از ۱۵۰۰۰ کیلوگرم را تحمل کند.

کاربرد زنجیر صنعتی استیل

کاربرد زنجیر صنعتی استیل در مواردی مانند نوار نقاله و بالابر بسیار زیاد است و برای بسیاری از تجهیزات مکانیکی هم ضرورت دارد. همچنین در صنایع غذایی و در مکان‌هایی که در معرض فرسایش مواد شیمیایی و دارو هستند یا در مکان‌هایی که دما خیلی بالا یا خیلی پایین است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی که الزامات زیادی برای مقاومت در برابر تنش و سایش وجود دارد و برای تعمیر و نگهداری مکرر مناسب نیست (مانند خط تولید اتوماتیک و غیره) استفاده از زنجیر خود روانکار ضروری است. به صورت کلی زنجیرهای استیل صنعتی در تمامی صنایع کاربرد دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • صنایع تولید خودرو
  • صنایع کشاورزی و مواد غذایی
  • صنایع نفت، پتروشیمی
  • صنایع ذوب فلزات
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع دریایی
  • سردخانه‌ها و…

انواع زنجیر صنعتی استیل از نظر مدل

انواع زنجیر صنعتی استیل از نظر مدل

  • زنجیر دندانه‌دار معکوس
  • زنجیر پلیت
  • زنجیر غلتکی
  • زنجیر دوبل
  • زنجیر بوش
  • زنجیر نقاله
  • زنجیر بالابر
  • زنجیر صنعتی شاخک‌دار
  • زنجیر صنعتی پایه بلند
  • زنجیر پایه کوتاه
  • زنجیر تک ردیفه
  • زنجیر دو ردیفه
  • زنجیر موتور سیکلت
  • زنجیر اتصال خم‌دار
  • زنجیر بی‌صدا

پرکاربردترین انواع زنجیر صنعتی استیل

کاربرد های انواع زنجیر صنعتی استیل

انواع زنجیر صنعتی استیل به ویژه زنجیرهای صنعتی شاخک‌دار، در صنایع نقش پرکاربردی دارند؛ از جمله می‌توان به کارخانه‌های سنگ شکن، جهت برش صنعتی سنگ‌ها و انتقال آن‌ها به مکان‌های مختلف، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع برق و الکترونیک، تولید مصالح ساختمانی، دوچرخه، صنایع برق و الکترونیک، صنایع کشاورزی، موتور سیکلت، کارخانه‌ها و صنایع گروهی، کارخانه‌های مرتبط با ساخت لوازم الکترونیکی، صنایع خوراکی و غذایی اشاره کرد. در ادامه به معرفی دو نمونه از پرکاربردترین زنجیرهای استیل صنعتی می‌پردازیم.

– زنجیر غلتکی

رایج‌ترین و پرکاربردترین  زنجیر استیل صنعتی، زنجیر غلتکی است که کاربرد آن در دوچرخه و بسیاری از درایوها دیده می‌شود. زنجیر غلتکی از دو یا سه واحد نسبتاً پیچیده تشکیل شده که هر یک از این پیوندها از یک جفت صفحه و مجموعه‌ای از پین‌ها یا بوش‌ها تشکیل شده است. زنجیر غلتکی به عنوان زنجیر دوچرخه و همچنین در موتورسیکلت‌های خاص استفاده می‌شود؛ همچنین در درایوهای سرعت پایین و متوسط و در میل بادامک خودرو کاربرد وسیعی دارد.

مزایای زنجیر غلتکی استاندارد

  • تمام زنجیرهای غلتکی، دارای غلتک‌های سخت هستند که باعث افزایش چرخش روی بوش می‌شوند؛ در حالی که بارهای ضربه‌ای را روی دندان چرخ دنده در هنگام کار کاهش می‌دهند.
  • تمام اجزای زنجیر غلتکی استیل برای رسیدن به حداکثر مقاومت در برابر سایش، بیشتر تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند.
  • برای افزایش عمر سایش و کاهش هزینه‌های نگهداری در این زنجیرها روانکاری روغن داغ ۱۰۰٪ اجزای سازنده انجام می‌شود.

– زنجیر شاخک‌دار

زنجیر صنعتی شاخک‌دار، از انواع زنجیر صنعتی استیل بسیار پرکاربرد است که وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌دنده‌ها را بر عهده دارد. زنجیر صنعتی شاخک‌دار می‌تواند به عنوان یک روان ساز مکانیکی، در انتقال محصول و بلند کردن آن مورد استفاده باشد. همچنین به عنوان یک تسهیل کننده و انتقال دهنده مکانیکی، وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌دنده‌ها، کشش و حمل بار در مسیرهای بالای ۵۰ متر با قابلیت حمل یک تن به بالا را در صنایع بزرگ و کوچک بر عهده دارد.

یکی از مزایای این گزینه از انواع زنجیر صنعتی استیل این است که علاوه بر انتقال نیرو، قابلیت حمل و جابه‌جایی هم‌زمان اشیاء بر چند محور متفاوت را نیز دارد. استفاده از این نوع زنجیر، کاهش هزینه‌های جانبی، جابه‌جایی آسان اشیاء و وارد آمدن آسیب کمتر به محصولات را به دنبال خواهد داشت.

انواع زنجیر صنعتی استیل از نظر گرید

انواع زنجیر صنعتی استیل از نظر گرید

زنجیر صنعتی استیل دارای گریدهای متفاوتی است که هرکدام به دلیل داشتن درصد کمی از کروم یا مولیبدن از هم متمایز شده‌اند. این تفاوت ساختاری باعث تفاوت کاربرد و قیمت زنجیر صنعتی استیل شده است.

– زنجیر صنعتی استیل گرید ۳۱۶

اگر محیط کاری شما یک محیط با درجه حرارت خیلی بالا به همراه مواد شیمیایی بسیار زیاد باشد که موجب خورده شدن فلز می‌شود، بهتر است زنجیرهایی را خریداری کنید که دارای گرید ۳۱۶ استیل هستند. زیرا مواد داخلی آن‌ها به گونه‌ای بوده که مقاومت خوبی در برابر حرارت و مواد خورنده دارد.

– گرید ۳۰۴

انواع زنجیر صنعتی استیل با گرید ۳۰۴، شرایط خوبی را برای محیط‌های کاری با میزان خورندگی بالا و حرارت زیاد ایجاد می‌کنند. برای اطلاع از تفاوت استیل گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

– گرید AS 600

ساختار مولکولی این نوع استیل نسبت به دو مورد بالا مقاوم‌تر بوده و برای شرایط سنگین و سخت خورندگی و دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از انواع زنجیر صنعتی استیل

انواع زنجیر صنعتی استیل از نظر مدل

  • زنجیرهای استیل انتقال قدرت و حرکت در فاصله محوری زیاد را ممکن ساخته‌اند.
  • زنجیرهای صنعتی می‌توانند قدرت و حرکت را به چند محور هم‌زمان منتقل کنند.
  • زنجیرها در شرایط مختلف محیطی مانند حرارت بالا، عدم وجود بهداشت، رطوبت و غیره قابل استفاده هستند و از این لحاظ هیچ گونه محدودیت مصرف ندارند.
  • راندمان و کارایی زنجیرها بسیار بالا است.

جمع بندی

انواع زنجیر استیل صنعتی کاربردهای فراوانی در صنایع دارند؛ به عنوان مثال برای جابجایی اجسام سنگین و حجیم و همچنین انتقال قدرت استفاده می‌شوند. در این محصول کیفیت و استحکام حرف اول را می‌زند. با توجه به نوع کاربری این زنجیر، نوع گرید استیل و ابعاد آن هم متفاوت است. در این مقاله تلاش کردیم تا انواع زنجیر صنعتی استیل را به شما معرفی کرده و کاربردهای هریک را موردبررسی قرار دهیم

سؤالات متداول

این زنجیرها عملاً در تمامی صنایع کاربرد دارند؛ مانند صنایع کشاورزی، ساختمان سازی، پتروشیمی، حمل و نقل و غیره.

بسته به میزان خورندگی مکان می‌توانید از گرید AS 600 استفاده کنید زیرا از مابقی گرید ها مقاوم‌تر است.

به دلیل متنوع بودن درجه مقاومت، زنجیرها می‌توانند تا وزن ۱۵۰۰۰ کیلوگرم را تحمل کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *